عمل بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین

Blepharoplasty services - mahsaclinic 5

فهرست مطالب

زیبایی ظاهر برای تمام افراد ارزش بالایی دارد، از این رو خانم‌ها و آقایان برای به دست آوردن چهره‌ای شاداب و جوان تلاش می‌کنند. چهره تمامی افراد بعد از گذشت عمر و پا به سن گذاشتن شروع به تغییر می‌کند. چشم‌ها از اعضایی در صورت هستند که بر زیبایی و جوان نشان دادن آن حرف اول را می‌زنند، زیرا چشم درگاهی به درون احساسات انسان‌ها می‌باشد. بنابه غریضه طبیعی انسان‌ها که از زیبایی استقبال می‌کنند، پزشکان عمل جراحی به نام عمل بلفاروپلاستی را که روشی برای جوان‌سازی و تغییر فرم چشم می‌باشد را کشف کردند. با انجام دادن عمل بلفاروپلاستی می‌توانید نواقص و چین و چروک‌های اطراف چشم خود را از بین ببرید و زیبایی و شادابی را به صورت خود هدیه دهید. اما مساله مهمی که وجود دارد این می‌باشد که برای انجام یک جراحی زیبایی نیاز دارید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید. بعد از شناخت و عوارض آن عمل باید به دنبال متخصصی با تجربه و زبردست بگردید. در ادامه مطلب از سایت دکتر میرحاجی با ما همراه باشید تا به طور کامل با عمل بلفاروپلاستی و جوانب آن آشنا شوید.

عمل بلفاروپلاستی چیست؟

عمل بلفاروپلاستی یا جراحی پلک روشی برای جوانسازی و زیبایی چشم‌ها می‌باشد. در این عمل با جراحی پلک و برداشتن چربی‌های داخل آن، شادابی به چهره فرد باز می‌گردد. چهره تمام افرادی که افتادگی پلک دارند یا طی گذشت عمر دچار آن شده‌اند، همیشه خسته و خشن به نظر می‌آید که با انجام این عمل مشکلشان حل می‌شود. با انجام دادن این عمل می‌توانید شاهد تغییراتی همچون از بین رفتن افتادگی پوست پلک، نابودی نمای پف آلود پلک، جمع شدن حجم چربی پلک، قرار گرفتن مناسب کمپارتمان‌های چربی اطراف چشم و رفع چین و چروک باشید. چشمان زیبا باعث می‌شود چهره شما جذاب‌تر دیده شود.

کاربرد عمل بلفاروپلاستی یا جراحی پلک بالا

عمل بلفاروپلاستی تنها در خصوص زیبایی انجام نمی‌شود و پزشکان در خیلی از موارد به عنوان عمل درمانی توصیه می‌کنند. گاهی اوقات فرد به دلیل پف آلود بودن و چربی زیاد بالای پوست چشم و پلک خود آزار می‌بیند. همین امر موجب می‌شود تا فرد بینایی خوبی نداشته باشد و اغلب احساس درد در چشمان خود دارد. با حذف این چربی اضافی فرد توانایی بینایی خود را بدست می‌آورد. در نظر داشته باشید که قبل از جراحی و زیر تیغ رفتن حتما در مورد سابقه و عمل‌های گذشته پزشک مورد نظر خود تحقیق کنید؛ زیرا این عمل به طور مستقیم در زیبایی شما اثر دارد و عملی بسیار حساس می‌باشد. شما می‌توانید نمونه کارهای قبلی و سوابق متخصص‌های زیبایی کلینیک خانم دکتر مهسا میر حاجی را به صورت کامل مطالعه کنید و با خیال راحت پزشک خود را انتخاب کنید. حتما در نظر داشته باشید که قبل از عمل با پزشک و مشاور خود مشورت کنید. لازم به ذکر است که گاهی پف دور چشم می‌تواند ناشی از تجمع مایع بین بافتی چشم یا همان ورم باشد که در این صورت با جراحی بلفاروپلاستی نیز از بین نمی‌رود. از دیگر کاربردهایی که جراحی پلک یا عمل بلفاروپلاستی دارد، جلوگیری از پیر شدن پوست اطراف چشم می‌باشدو با انجام این عمل می‌توانید به راحتی زیبایی دوران جوانی خود را بدست بیاورید و شاهد پوستی سفت و یک‌دست در اطراف چشم خود باشید؛ به علاوه اینکه دیگر با چین و چروک‌های چشم خود باید خداحافظی کنید. اگر این عمل با ظرافت بالا انجام شود پوست اطراف چشم کشیده می‌شود و نیازی به تزریق ژل به اطراف چشم نیست. در این مواقع کلینیک و متخصص با تجربه بهترین کمک را در زیبایی شما می‌کنند.

مراحل جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا

جراحی پلک و عمل بلفاروپلاستی برای پلک بالایی چشم به منظور جوانسازی و از بین رفتن افتادگی پلک افراد صورت می‌گیرد. در این عمل حتما چربی را خارج نمی‌کنند، گاهی با تشخیص پزشک فقط با جابه‌جایی چربی‌های دور چشم مشکل حل می‌شود. بلفاروپلاستی بالا روی پلک بالایی فرد انجام می‌شود. عمدتا این عمل را با سر کردن موضعی ناحیه چشم فرد انجام می‌دهند. بعد از سر شدن چشمان فرد جراح با ایجاد شکافی کوچک در ناحیه مورد نظر (جایی که پوست چشم به صورت طبیعی دچار چین و چروک شده است) شروع به تخلیه بافت اضافه چشم می‌کند. متخصص قبل از بستن و بخیه زدن چشم تمامی بافت اضافی که می‌تواند شامل چربی، ماهیچه و یا پوست اضافه باشد را بر می‌دارد. سپس با ظرافت و دقت شروع به بخیه زدن محل زخم می‌کند. اغلب بخیه‌های این جراحی بعد از سپری شدن دوران نقاهت و مراقبت جذب یا افتاده می‌شوند.

مراحل جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

عمل بلفاروپلاستی و جراحی پلک پایین به منظور جوانسازی، از بین رفتن فضای اضافه، شکل ناهموار و برجسته زیر چشم انجام می‌شود. گاهی با بالا رفتن سن، چربی داخل گونه فرد طبق ژنتیک یا مراقبت نکردن پوست صورت، جابه ‌جا می‌شود. در نظر داشته باشید که اگر برجستگی زیر چشم فقط ناشی از چربی باشد، پزشک با برش سطحی پلک پایین و خط مژه می‌تواند آن را تخلیه کند؛ اما اگر غیر از چربی نیاز به برداشت پوست زیر پلک باشد باید حتما با جراحی و تیغ زدن زیر لبه پلک پایین این عمل را انجام داد. جالب است بدانید که بلفاروپلاستی پلک زیر به رفع تیرگی زیر چشم و برجستگی بین مژه‌ها و گونه کمک می‌کند. بعد از اتمام این عمل نیز پزشک محل مورد نظر را بخیه می‌کند که بخیه‌ها از نوع جذبی هستند. جراحی پلک پایین به طور معمول از جراحی پلک بالا زمان بیشتری را می‌برد. یعنی اگر جراحی پلک بالا یک ساعت زمان ببرد، پلک پایین حدودا دو ساعت زمان را به خود اختصاص می‌دهد.

مزایا و معایب عمل بلفاروپلاستی

جراحی بلفاروپلاستی مانند تمام جراحی‌های دیگر مزایا و معایب مخصوص خود را دارد. اما اگر فردی واقعا از شرایط نامطلوب خود رنج می‌برد باید در خصوص بهبود خود زیر تیغ جراحی برود. از مزایای این عمل می‌توان به تغییرات مثبت در زیبایی چهره، جوانسازی پوست ناحیه چشم، بینایی بهتر، رفع حس خستگی به دلیل افتادگی پلک، تغییر و خوش فرم شدن چشم و سفت شدن پوست آن ناحیه اشاره کرد. معایب آن این می‌باشد که باید اگر به مراقبت‌های بعد از عمل توجهی نکنید امکان عفونت، تاری دید، خشکی چشم و… وجود دارد. سعی کنید به مراقبت‌های بعد از عمل که پزشک به شما توصیه می‌کند دقیق و به موقع توجه و رسیدگی کنید.

عوارض جراحی پلک بالا

عمل بلفاروپلاستی در ناحیه یکی از حساس‌ترین عضو‌های صورت شکل می‌گیرد و خطرات احتمالی به همراه دارد. اما برای اینکه با عوارض کمتری رو به رو شوید بهتر از قبل از عمل به دنبال پزشکی با سابقه و تجربه بگردید. عوارض جراحی پلک متعدد می‌باشد اما اگر فرد واقعا از افتادگی پلک خود رنج می‌برد انجام دادن آن بهتر است. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم کرد:

  • مهم‌ترین عوارضی که می‌توان به آن اشاره کرد، رد بخیه بعد از عمل می‌باشد که این موضوع بستگی به خبره‌ بودن پزشک در بخیه زدن دارد.
  • گاهی به دلیل حساس بودن مکان جراحی فرد دچار مشکلاتی در بینایی خود می‌شود.
  • در برخی از موارد عوارضی همچون خارش اطراف چشم، آسیب‌دیدن عضله پلک، خشکی چشم، خونریزی، تاری دید، ناتوانی و درد در هنگام پلک زدن و بستن چشم‌ها را بعد از جراحی پلک مشاهده شده است.
  • در انتخاب پزشک خود دقت بسیار بالایی داشته باشید، زیرا اگر پزشکی تجربه کافی نداشته باشد، بعد از این جراحی امکان دارد که فرم چشم‌های شما نامناسب شود و این موضوع در زیبایی شما تاثیر مستقیم دارد.
سعی کنید بعد از مشاهده کوچکترین عوارضی با پزشک معالج خود مشورت کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

جراحی بلفاروپلاستی کلینیک دکتر مهسا میرحاجی

 


مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی

اغلب جراحی‌های زیبایی وقتی به ثمر می‌رسند که مراقبت‌های بعد از عمل را جدی بگیرید و دقیقا به حرف پزشک خود گوش دهید. مراقبت‌های بعد از عمل از خود جراحی اهمیت بیشتری دارد. جراحی پلک یا بلفاروپلاستی دوره نقاهت طولانی ندارد و به طور معمول حدود دو هفته زمان برای بهبودی زمان لازم دارد. لازم به ذکر است که بعد از ۱۵ روز امکان دارد کبودی چشم‌ها و علائم از بین برود اما حدودا چند ماه زمان می‌برد تا این عمل نتیجه خود را نشان دهد.

در ادامه تعدادی از مراقبت‌های بعد از جراحی بلفاروپلاستی را بیان می‌کنیم:

  • حدود ۷ الی ۱۰ روز بعد از عمل فرد می‌تواند شروع به فعالیت‌های روزانه خود کند. یعنی تا یک هفته سعی کنید وسایل سنگین جابه جا نکنید و از انجام فعالیت‌های سخت خودداری کنید.
  • سعی کنید برای بهبود سریع زخم‌های خود از کمپرس سرد استفاده کنید. معمولا بعد از انجام عمل‌های زیبایی، مراکز جراحی یخ‌های مخصوص به شما می‌دهند. کبودی و تورم ناحیه اطراف چشم تا حدود یک الی دو هفته باقی می‌ماند، نگران نباشید.
  • از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین تا دو هفته جدا خودداری کنید. این داروها خونریزی را بیشتر می‌کند.
  • از مصرف دخانیات و مشروبات الکی و قلیون در دوره نقاهت بپرهیزید.
  • بعد از جراحی پلک نمی‌توانید از لنز‌های طبی و غیرطبی خود تا دو هفته استفاده کنید، پس عینک طبیتان را به همراه خود ببرید.
  • بعد از عمل اگر قصد دارید به خارج از منزل بروید حتما از عینک آفتابی خود استفاده کنید.
  • حساسیت به نور و تاری دید تا دو روز طبیعی می‌باشد، اما اگر این علائم را زمان بیشتری داشتید باید به پزشک خود مراجعه کنید.
  • مقداری گاز استریل برای زخم شما استفاده می‌شود که امکان دارد یک هفته بعد از عمل برداشته شود.
  • سعی کنید زخم خود را ضدعفونی کنید و مراقب تمیز بودن محل بخیه خود باشید.

 

آیا عمل بلفاروپلاستی برگشت دارد؟

با بالا رفتن سن در افراد و تغییر بافت پوست، پوست به اصطلاح شل می‌شود. هیچگونه نمی‌توان منکر افتادگی پوست صورت شد. به همین دلیل بازگشت افتادگی پلک بعد از انجام عمل بلفاروپلاستی وجود دارد. اما خوشبختانه سالها طول می‌کشد که پوست بعد از ۴۰ تا ۵۰ سالگی تغییر زیادی داشته باشد. به همین دلیل حدود دوازده سال بعد از جراحی امکان بازگشت آن وجود دارد.

هزینه عمل بلفاروپلاستی

اغلب جراحی‌های زیبایی نرخ دقیق و ثابتی ندارند؛ زیرا طبق تجربه و سابقه پزشک به علاوه مرکز جراحی، هزینه جراحی‌های زیبایی متفاوت است. عمل بلفاروپلاستی و یا پلاسما جت نیز از این موضوع مبرا نیستند و در مراکز جراحی مختلف به دست پزشکان مختلف با هزینه‌های متفاوتی انجام می‌شود. اما در نظر داشته باشید که برای این عمل که اهمیت بالایی دارد به دنبال پزشکی زبردست بگردید و بخاطر هزینه کمتر زیر دست پزشکی با تجربه کم نروید. زیرا این جراحی بسیار حساس می‌باشد و اگر مشکلی رخ دهد بازگشت آن بسیار هزینه‌بر است. برای مشاوره با پزشک و یا کارشناسان کلینیک دکتر میرحاجی می‌توانید با شماره تماس‌های ما تماس بگیرید و از هزینه‌های عمل‌های زیبایی مطلع شوید.

سن مناسب برای عمل بلفاروپلاستی

به طور معمول برای انجام عمل بلفاروپلاستی سن معینی تعیین نشده است. همانطور که قبل‌تر به آن اشاره کردیم این عمل برای اغلب افرادی که مشکل افتادگی پلک دارند راه حلی مناسب می‌باشد. گاهی ممکن است نوجوانی به دلیل افتادگی پلک خود و یا چربی زیاد داخل پلک خود احساس خستگی دائمی داشته باشد و روی بینایی فرد اثر مستقیم بگذارد. به همین دلیل این نوجوان طبق تشخیص پزشک خود باید جراحی بشود. بنابراین بعضی از افراد که به اصطلاح پا در سن گذاشته‌اند، به دلیل افتادگی و شل شدن پوست خود نیاز به جراحی دارند؛ و برخی دیگر به دلیل ژنتیکی بودن پف چشم خود مجبور به جراحی هستند. برای افرادی که در دهه چهل یا پنجاه عمر خود به سر می‌برند، این جراحی حدودا ده الی دوازده سال دوام و ماندگاری دارد. اما بعد از طی این مدت امکان بازگشت و جمع شدن پوست در ناحیه چشم شما وجود دارد.

ماندگاری عمل بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی بین مردم جهان اللخصوص کشورهای شرق آسیایی محبوبیت زیادی پیدا کرده است، زیرا این عمل باعث می‌شود جشمان شما درشت تر به نظر برسد. کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره شمالی و جنوبی…. متقاضیان جراحی پلک زیادی دارند. در ۹۰ درصد از عمل‌های بلفاروپلاستی شاهد ماندگاری دائمی و صد در صدی بودیم و جایی برای نگرانی نیست. بعد از این عمل فرم و حالت چشم تغییر می‌کند. بعد از عمل معمولا چشم افراد بزرگتر، زیباتر و نگاه آنها نافذتر می‌شود. اما همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم برای افراد مسنی که این جراحی را انجام می‌دهند امکان بازگشت بعد از ۱۰ الی ۱۲ سال وجود دارد.

سوالات متداول

آیا من بعد از عمل شکل واقعی خود را حفظ خواهم کرد؟

اکثر بیماران می گویند که وقتی بعد انجام عمل به جمع اطرافیان خود باز می گردند با اظهارات زیر مواجه می شوند:
وای خدای من، توفوق العاده شدی! یا مدل موها تو عوض کردی! یا توی تعطیلات بودی و … حفظ حالت منحصر به فرد بودن شما نشان دهنده موفقیت آمیز بودن جراحی است. اگر چه تغییر ظاهر ممکن است برای شما مهم باشد و خیلی به چشمتتان بیاید و لی اگر این تغییرات توسط اطرافیان شما حس نشوند، نباید زیاد تعجب کنید

آیا می توانم با استفاده از این جراحی، ظاهر چشمانم را بصورت برجسته ای تغییر دهم؟

این یک سئوال خیلی سخت است چون پاسخ دادن به آن برآورده کننده انتظارات واقع گرایانه فرد است. تنها یک جراح خوب و صادق می تواند در ملاقت با بیمار او را از توقعات واقع گرایانه یا غیر واقع گرایانه اش مطلع سازد. و این پاسخ در مورد افراد مختلف متفاوت خواهد بود. برای دریافت پاسخ بهتر برای این سئوال پیشنهاد می کنیم به افرادیکه این عمل را انجام داده اند، مراجعه کنید

در صورت داشتن زخم های ناجور قبلی چه کار باید بکنم؟

اگر شما گوشهایتان را قبلا سوراخ کرده اید، به خوبی می توانید نحوه خوب شدن زخم ها و جراحات ناشی از جراحی پلاستیک را درک نمائید. چون یکبار آنرا تجربه کرده اید. زخم های موجود در سایر نواحی بدن نمی توانند الگوی مناسبی برای درک نحوه خوب شدن زخم های جراحی پلاستیک باشند. در زمان مشاوره با پزشکتان حتما محل زخم های قبلی خود را به وی نشان دهید (اثر زخم ها) به این ترتیب پزشک می تواند آگاهی مناسبی از نحوه درمان زخم های جراحی به شما ارائه نماید.

آیا بلفاروپلاستی می تواند تمام چروک ها و خطوط و حالات معروف به پاکلاغی crow feet را بردارد؟

برخی بیماران علاوه بر پوست کیسه ای شکل در اطراف پلکاهایشان، روی پوست دور چشمهایشان اختلالات بافتی یا سطحی دارند. افرادی که بلفاروپلاستی را بصورت همزمان با روش های صاف کننده پوست انجام می دهند می توانند این اختلالات بافتی و crow feet را نیز از بین ببرند. روش های صاف کننده پوست، اختلالات بافتی روی سطح پوست را از بین می برند. این روشها عبارتند از لیزر و پیل های شیمیایی.

آیا می توانم در حین عمل بیدار بمانم؟

بیماران با تزریق یک مسکن به خواب می روند و دچار بی حسی موضعی می شوند. بیماران در حین عمل نه چیزی می شنوند و نه چیزی می بینند و در طول عمل کاملاً راحتند. بیماران بلافاصله بعد از عمل به هوش می آیند. تزریق مسکن بصورت درون رگی IV نوعی هوش بری است. بنابراین بیماران باید در هنگام شب بعد از عمل یک همراه بالغ در کنار خود داشته باشند. تا24 ساعت بعد از عمل نباید بیماران رانندگی کنند (این مدت با توجه به نوع عمل بیشتر نیز می شود).

آیا این عمل دردناک است؟

اکثر بیماران بعد از عمل از اینکه درد کمی کشیده اند اظهار تعجب می کنند. بالطبع بعد از هر نوع عمل جراحی باید انتظار کمی ناراحتی را داشته باشیم. به تمام بیماران نسخه ای از داروهای مسکن ارائه می شود. گاها بیماران ۵ ـ ۴ روز بعد از عمل اقدام به مصرف داروهای مسکن می نمایند. افرادیکه جراحی صورت انجام داده اند تا ۴۸ ساعت هنگام جویدن غذا احساس درد می کنند. معمولا افراد بعد از انجام عمل هیچ گونه درد غیر قابل کنترلی ندارند.

جراحی چقدر طول می کشد؟

مدت جراحی به عوامل مختلفی نظیر پیچیدگی پلک های هر فرد بستگی دارد. بازنگری بلفاروپلاستی کمی بیشتر طول می کشد چون به دقت بیشتری نیاز دارد.

آیا می توانم بلافاصله بعد از عمل به منزل بروم؟

اکثرا این عمل بصورت سرپایی انجام می شود، از آنجائیکه بعد از تسکین یافتن شما باید به خانه برگردید، باید یک فرد مورد اطمینان شما را به منزل برساند و شب را در کنار شما بماند تا فردا دوباره برای بازکردن بانداژ شما را تا مطب همراهی نماید.

چه وقت می توانم به کارم برگردم؟ یا فعالیت بدنی داشته باشم؟

اکثر بیماران ۲ هفته مرخصی می گیرند ولی معمولا یک هفته بعد بیمار می تواند به کارش بازگردد. بعد از ۲ هفته، تمام آثار و بقایای کوفتگی و تورم را می توان به راحتی با آرایش کردن استتار نمود باید تا ۲ هفته از فعالیت های ایروبیک خودداری کرد. و بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیتهای سنگین بدنی را باید ۳ هفته بعد از عمل آغاز کرد. از خم شدن، بار سنگین بلند کردن و تقلا کردن جدا بپرهیزید چرا که این کارها می تواند باعث افزایش تورم و تأخیر در درمان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *