آیا داشتن رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک مهم است؟

بعد از لیپوماتیک

فهرست مطالب

برخی از افراد بر این باور هستند که پس از جراحی لیپوماتیک و خلاص شدن از چربی‌های اضافی، عدم رعایت رژیم غذایی متناسب با شرایط تاثیری بر تناسب اندام و ظاهرشان نخواهد داشت. رژیم غذایی مناسب در کنار مراقبت های بعد از عمل، کلید حصول بهترین نتیجه از لیپوماتیک و حفظ تناسب اندام در بلندمدت می باشد. رژیم غذایی به این معنا نیست که از مصرف انواع مواد غذایی اجتناب ورزید، بلکه به معنای استفاده از مواد غذایی سالم و به اندازه بوده که در رابطه با مراقبت‌ها و رژیم‌های غذایی قبل و بعد از جراحی نیز باید با متخصص خود مشورت نمایید. البته رژیم غذایی به تنهایی به بهبود روند درمان کمک نمی‌کند. مواردی مانند راه رفتن، انجام حرکات ورزشی سبک، مصرف یک‌سری از داروها می‌توانند در تسریع روند بهبودی بسیار موثر باشند.

چرا بعد از عمل لیپوماتیک نیازمند برنامه غذایی هستیم؟

تغذیه سالم نباید به دوره قبل از لیپوماتیک محدود شود، بلکه باید به‌طور پیوسته ادامه یابد. با رعایت رژیم غذایی مناسب روند درمان و بهبودی شما بعد از لیپوماتیک با سرعت بیشتری طی خواهد شد. همچنین پس از این عمل، سطح چربی خون کاهش یافته و متابولیسم بدن بالا می‌رود. از جمله دیگر موارد مهم در رعایت برنامه غذایی متناسب پس از جراحی لیپوماتیک می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • افزایش روند بهبود زخم
  • پیشگیری از حالت تهوع، استفراغ و برطرف شدن یبوست حاصل از بیهوشی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش انرژی و قدرت مخصوصاً در روز‌های اول پس از جراحی
  • جلوگیری از عفونت، التهاب و تورم
  • جلوگیری از به‌وجود آمدن لخته‌های خون با تنظیم جریان خون

به یاد داشته باشید که برنامه غذایی تنها یک نمونه از موارد مراقبتی بعد از عمل لیپوماتیک است.

رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک

مصرف آب به میزان کافی

پس از جراحی لیپوماتیک، نوشیدن حداقل شش لیوان آب در روز برای دفع سموم بدن، جلوگیری از عفونت، بهبود هضم غذا، کاهش ورم و التهاب، پیشگیری از ایجاد زخم و تنظیم جریان خون اهمیت بسیاری دارد.

خوردن غذاهای حاوی پروتئین

پروتئین بدون چربی موجود در گوشت سفید، سفیده تخم مرغ، لوبیا، آجیل و غلات کامل می‌تواند روند بهبود طبیعی شما را افزایش داده و میزان قابل توجهی تورم را کاهش دهد. علاوه‌بر غذا‌های دارای پروتئین، می‌توانید نوشیدنی‌های حاوی پروتئین بیاشامید تا پوست و بافت‌های ماهیچه‌ای خود را سریع‌تر بازسازی کنید. به خاطر داشته باشید که برای نوشیدنی‌ها و مکمل‌های پروتئینی به تایید و تجویز متخصص نیازمند هستید.

غذا‌های حاوی فیبر را از قلم نیندازید.

بعد از عمل بیش‌تر افراد یبوست خفیف تا شدید را تجربه می‌کنند. از آنجایی که فشار بیش از حد در حین اجابت مزاج می‌تواند بخیه‌های شما را پاره کرده و منجر به احساس درد شود، افزودن غذا‌های سرشار از فیبر به رژیم غذایی شما برای تنظیم حرکات روده کمک می‌کند. لوبیا و حبوبات، سبزیجات، برخی از داروها، میوه‌های تازه همچون سیب و موز غنی از فیبر و آنتی اکسیدان هستند. بنابراین آن‌ها می‌توانند عملکرد گوارش شما را بهبود بخشیده و به بدن کمک کند تا چربی بیش‌تری را بسوزاند.

ویتامین های موثر برای بدن بعد از عمل لیپوماتیک

میوه‌هایی مانند پرتقال، سیب، توت، کیوی، طالبی و پاپایا غنی از ویتامین‌های C و A هستند و در هفته اول پس از عمل مصرف شوند. مصرف ویتامین‌ها بعد از لیپوماتیک به قدری حائز اهمیت است که بعضی از متخصصان از بیماران می‌خواهند که آن‌ها را به‌صورت مکمل‌های روزانه مانند سایر دارو‌ها استفاده نمایند.

از چه غذاهایی بعد از عمل لیپوماتیک پرهیز کنیم؟

رعایت رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک الزامی است؛ زیرا بدن شما آسیب‌پذیرتر بوده و در نتیجه باید از غذا‌هایی که سیستم گوارش شما را تهدید می‌کنند و بهبودی بدن را کاهش می‌دهند، دوری نمایید. غذا‌هایی که باید به مدت 4 تا 6 هفته پس از عمل لیپوماتیک از مصرف آن‌ها اجتناب ورزید به شرح زیر هستند.

  • چربی‌های اشباع
  • غذا‌های سرشار از سدیم و قند
  • گوشت‌های فرآوری‌ شده مانند سوسیس
  • نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار
  • غذا‌های سرخ شده و فست فود
  • غلات تصفیه شده مانند ماکارونی و برنج
  • لبنیات خام
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی به مدت 14 روز
  • انواع سس‌ها
  • غذا‌های آلرژی‌زا
  • گوشت قرمز
  • غذا‌های ادویه‌دار

تا حد امکان این موارد را در برنامه غذایی خود چه قبل و بعد از عمل لیپوماتیک قرار ندهید؛ زیرا بسیار مضر بوده و روند بهبودی شما نزولی خواهد شد. بسیاری از افراد به‌دلیل عدم آگاهی، این نکات را به‌خوبی رعایت نمی‌کنند. با مشورت گرفتن از پزشک می‌توانید به پیشرفت روند بهبودی خود کمک کنید.

در این دوران مصرف کربوهیدارت مجاز است؟

تا 6 هفته پس از جراحی لیپوماتیک باید از مصرف کربوهیدرات پرهیز کنید. می‌بایست تا جای ممکن سبک زندگی خود را تغییر داده و مصرف کربوهیدرات را تا پایان عمر خود کاهش دهید. اهمیت به یک رژیم غذایی متعادل را نمی‌توان به اندازه کافی برای داشتن زندگی سالم مورد تاکید قرار داد. با حفظ یک رژیم غذایی صحیح و در نظر گرفتن تامین تمام مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن می‌توان به یک سبک زندگی سالم دست پیدا کرد.

بعد از لیپوماتیک

سخن پایانی

با انجام لیپوماتیک باید یک رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا در جلوگیری از افزایش وزن اضافی یا در حفظ کاهش وزن به شما کمک کند و با دستیابی به سبک زندگی سالم‌تر به بهبود خواب و خلق‌وخوی ما بینجامد. این روند فعالیت بدنی به‌ویژه عملکرد و نتایج مربوط به مغز را بهبود می‌بخشد. ایجاد تغییرات جزئی در رژیم غذایی نیز می‌تواند تا حد زیادی به وزن ایده‌آل بدن کمک نماید. مصرف نوع مناسب کربوهیدرات‌ها بسیار مهم است. اکثر مردم به کربوهیدرات‌های ساده موجود در شیرینی‌ها و غذا‌های فرآوری شده تکیه می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات منابع سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیباتی هستند و با کالری و چربی کمی که دارند، به بدن برای داشتن یک عملکرد صحیح کمک خواهد کرد. چربی‌های غیراشباع می‌توانند به کاهش التهاب و تامین کالری کمک نمایند؛ در نتیجه برای داشتن رژیم غذایی به پزشک خود مراجعه فرمایید.

بیشتر بخوانید:

نکاتی که باید قبل و بعد از عمل لیپوماتیک بدانید

نکات کاربردی نحوه ماساژ بعد از عمل لیپوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *