کاشت مو چیست؟

medihair-designer-hair-transplants

فهرست مطالب

همه ما  طالب زیبایی و جذابیت ظاهری هستیم و یکی از عناصری که باعث زیبایی و افزایش اعتماد به نفس در انسان می‌شود، موهای پرپشت و سالم است. اما متاسفانه با بالا رفتن سن، مراقبت نکردن از مو و شرایط زندگی انسان‌ها دچار ریزش مو و کم پشت شدن موهای سر خود می‌شوند. این موضوع دغدغه بسیار مهمی برای بعضی از افرادی است که دچار کم پشتی موهای خود می‌شوند و مشکل ریزش مو در آقایان بیشتر به چشم می‌خورد. اما خوشبختانه با پیشرفت علم و بالا رفتن سطح تکنولوژی، ریزش مو و حتی طاسی سر مشکل غیرقابل حل شدنی نیست و متخصصان برای این مشکل به روشی مطمعن دست پیدا کرده‌اند. کاشت مو از روش‌های تضمینی و بسیار طبیعی می‌باشد که متخصصان زیبایی برای بسیاری از افرادی که موهای خود را از دست داده‌اند و یا حتی ژن طاسی دارند، کاشت مو را پیشنهاد می‌کنند. توجه داشته باشید که برای کاشت مو به کلینیک‌های معتبر بروید، زیرا این روش درمانی و زیبایی بسیار حساس است و اگر در مکانی نامناسب و به دست پزشکی غیرحرفه‌ای کار خود را بسپارید امکان اینکه نتیجه عکس بگیرید بسیار بالا است. در ادامه مطلب قصد داریم در مورد کاشت مو و روش‌های آن صحبت کنیم. تا انتهای مقاله کاشت مو از سایت دکتر میرحاجی با ما همراه باشید.

کاشت مو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کاشت موی سر در دسته عمل‌های جراحی زیبایی و درمانی قرار دارد و افراد زیادی تا به حال این روش را پیش گرفته‌اند و به طور کلی با مشکل طاسی سر خود خداحافظی کرده‌اند. طی این روش درمانی و زیبایی متخصصان از ریشه‌های مو در قسمت‌های دیگر بدن که مقابل ریزش ارثی مو مقاوم هستند استفاده می‌کنند و آن را به قسمتی از سر که مو ها در حال ریزش هستند، پیوند می‌زند. جالب است بدانید کاشت مو فقط مختص به سر نمی‌باشد و از این روش برای قسمت‌های دیگر بدن مانند ابرو، مژه، سینه، ریش، ناحیه تناسلی و قسمت‌هایی از بدن که دچار مشکل اسکار شده‌اند، استفاده می‌شود. به طور معمول فولیکول‌های کاشته شده در محل کاشت مو تا آخر عمر فرد باقی می‌ماند و رشد می‌کند. کاشت مو از موثرترین روش‌های درمانی است که با استفاده از موهای طبیعی خود بدن بیمار انجام می‌گیرد. لازم است بدانید که در هر یک از پیاز مو چهار تار مو قابل رشد است و پزشکان از این تارها برای پیوند به سر استفاده می‌کنند. اما شاید این روش به نظر شما دردناک به نظر برسد، پس بهتر است بدانید که با گذشت زمان دانشمندان روش‎‌هایی را کشف کردند که به کمک آن لازم نیست پیاز مو دستکاری شود.

روش های کاشت موی سر چیست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم، کاشت مو در روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ما در ادامه به توضیح این روش‌ها پرداخته‌ایم:

روش FUT

روش کاشت موی FUT از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که برای کاشت مو شکل می‌گرفت. اما ناگفته نماند که گاهی پزشکان هنوز این روش را برای برخی از بیماران خود پیشنهاد می‌کنند ولی به دلیل عوارضی مانند درد و خونریزی اکثرا این روش را منسوخ شده در نظر می‌گیرند. در این روش بیمار بیهوش می‌شود و قسمتی از پشت پوست سر یا قسمتی که مو دارد را به جلو و قسمتی که طاسی دارد پیوند می‌زند.

روش DHI

روش DHI به کاشت موی مستقیم نیز معروف است و شباهت بسیار زیادی به روش SUPER FUT دارد. استخراج و کاشت فولیکول‌های مو در این روش به صورت همزمان شکل می‌گیرد و این دو عمل را به عنوان بخشی از یک فرآیند در نظر می‌گیرند. سپس پزشک فولیکول‌های برداشته شده را مستقیما به ناحیه طاسی سر انتقال می‌دهد و پیوند می‌زند. انجام این عمل به طور معمول در یک جلسه شکل می‌گیرد و به صورت کلی نیاز به تکرار و ترمیم ندارد. نتیجه‌ای که در این عمل می‌گیرد به صورت مادام العمر می‌باشد و نیازی به تیغ جراحی در این عمل پیدا نمی‌شود. مزایای این روش به علاوه درد کمی که  دارد توجه بسیاری از افراد و متخصصان را به سمت خود جذب کرده است. این روش اگر در کلینیک‌های معتبر و به دست پزشکی حاذق شکل بگیرید راهی جز خداحافظی با طاسی و کم پشتی موهای سر خود ندارید و از دیدن نتیجه خارق‌العاده‌ای آن لذت می‌برید!

روش SUPER FUE

روش کاشت موی SUPER FUE از جدیدترین متدهای کاشت مو است و اغلب کلینیک‌های معتبر کاشت مو این روش را برای بیماران خود انجام می‌دهند. روش SUPER FUE شباهت زیادی به روش FIT  دارد و بر پایه این روش ساخته شده است؛ البته با این تفاوت که معایب روش FIT  در این روش رفع شده و عارضه کمتری برای بیماران دارد. روش کاشت موی سوپر اف یو تی از روش‌های کم خطر، کم عارضه و کم تهاجمی است و همین باعث استقبال بیماران و پزشکان می‌باشد. گرافت‌های مو در این روش با استفاده از یک تیغ جراحی کوچک برداشته می‌شود و نیازی به بخیه و برش‌های عمیق در پوست سر نیست. به همین دلیل است که خونریزی و درد در این روش بسیار کم می‌باشد. استفاده از اسکن کامپیوتری برای یافتن فولیکول‌های مقاوم، زمان جراحی کوتاه، دوران نقاهت کوتاه و بهبودی سریع و کاهش خطا در حین عمل از مزیت‌های روش SUPER FUT است.

روش SUT

این روش یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های کاشت موی سر است. در SUT  بیمار به بیهوشی نیاز ندارد و بدون درد و خونریزی کاشت مو شکل می‌گیرد. اغلب کلینیک‌های کاشت مو از این روش برای بیماران خود استفاده می‌کنند. این روش با استفاده از دستگاه موها برای پیوند برداشته و به صورت اتوماتیک شکل می‌گیرد. روش SUT می‌تواند تا ۱۴۰۰۰ تار مو را در قسمتی که دچار ریزش مو شده بکارد.

روش FIT

همانطور که در بالا گفتیم، روش FIT معایبی دارد که روش SUPER FUT جایگزین آن شده است. در این روش تارهایی از موی پشت سر را به قسمت طاس سر پیوند می‌زنند. عوارض این روش مانند دوران نقاهت طولانی و درد، خونریزی و تکرار جلسات باعث شده که امروزه زیاد این روش تجویز و استفاده نمی‌شود.

روش BHT

روش BHT مانند روش FIT می‌باشد و از این روش الهام گرفته شده است. اما تفاوتی که در این دو روش وجود دارد این است که در روش اف آی تی برای پیوند مو از موهای سایر قسمت‌های بدن که دچار ریزش مو شده‌اند نیز استفاده کرد. لازم است بدانید که این روش نیز منسوخ شده و افراد کمتری دیگر این روش را پیشنهاد می‌کنند.

روش میکرو فیت micro fit

در روش میکروفیت با استفاده از علم روز دنیا و پیشرفت تکنولوژی و میکرو موتورهای اتوماتیک، گرافت‌های مو از بانک مو افراد برداشته می‌شود و برای پیوند مو از آن استفاده می‌شود. در مرحله کاشت با استفاده از دستگاه ایمپلنتر گرافت‌های برداشته شده را پیوند می‌زنند. به همین دلیل در این روش به هیچ عنوان جراحی با بریدگی در سر وجود ندارد و در همین راستا خونریزی و درد نیز کاهش پیدا می‌کند. روش میکروفیت به نسبت روش ‌های دیگر کاشت مو، تراکم بیشتری دارد و برای بانوان موثرتر است.

روش سوپر ترکیبی ( FIT + FUT )

بر اساس میزان طاسی سر این روش را پزشک توصیه می‌کند. هر چقدر طاسی سر بیشتر باشد به همان اندازه میزان استفاده از این روش نیز بیشتر می‌شود. افراد زیادی هستند که طاسی سر بسیار زیادی دارند و پزشکان روش سوپر ترکیبی را از همه روش‌ها موثرتر در نظر می‌گیرند. در این روش از نواحی مختلف بدن در این روش می‌توان گرافت مو برداشت و استفاده کرد. به همین دلیل است که در روش سوپر ترکیبی از قفسه سینه و حتی ریش می‌توان به عنوان بانک مو استفاده کرد. ابتدا متخصص با استفاده از روش fut از ناحیه بانک موی مشخص شده در فرد، نواری از مو را برداشت می‌کند و سپس با روش sut کار را ادامه می‌دهد. در این روش امکان برداشت تا 5000 گرافت مو وجود دارد و نکته قابل توجه روش سوپر ترکیبی بهره مندی از مزایای دو روش fut و sut است. بنابراین نتیجه حاصل شده در این روش قابل توجه می‌باشد. کلینیک دکتر مهسا میرحاجی برای بیمارانی که نیاز به کاشت مو دارند بهترین روش را در نظر می‌گیرد. شما می‌توانید جهت اطلاع از روش‌های موجود و روند کاشت مو با کارشناسان کلنیک دکتر میرحاجی تماس بگیرید و اطلاعات کسب کنید.

سن مناسب برای افرادی که قصد کاشت مو دارند

به طور کلی افراد برای نتیجه کامل و بهتر به سراغ کاشت مو می‌روند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم در سن مناسب به سراغ این روش درمانی بروید تا نتیجه دائم العمر بگیرید. افرادی زیر ۲۵ سال و کسانی که در سن بلوغ هستند بهتر است تا رسیدن سن مناسب خود (۲۵ سال به بالا) صبر کنند و بعد به سراغ این روش بروند. اگر این روش را در دوران بلوغ خود انجام دهید امکان نیاز به تکرار آن زیاد می‌شود، زیرا در سن بلوغ به دلیل عدم ثبات در بدن و اختلال در هورمون‌ها فولیکول‌ها امکان ریزش دوباره مو را دارند. حداقل سن مناسب برای این روش ۲۵ سالگی است که فولیکول‌های سر در بهترین حالت خود قرار دارند.

 چه کسانی مجاز به کاشت مو هستند؟

  • افرادی که طاسی آن‌ها ناشی از آسیب بر اثر جسم‌های مختلف و بخیه جراحی است.
  • افرادی که بر اثر سوختگی دچار طاسی سر شده‌اند.
  • افرادی که به دلیل محکم بستن موهای سر خود دچار طاسی در قسمتی از سر شدند.
  • افرادی که به صورت ژنتیکی مشکل کم پشتی مو و طاسی سر دارند.
  • افرادی که دچار آلوپسی آندروژنی هستند.

چه کسانی مجاز به کاشت مو نیستند؟

  • افرادی که دچار افسردگی و مریضی روحی شدیدی هستند. (افسردگی یکی از عوامل ریزش مو است و امکان ریزش دوباره بعد از کاشت مو در این افراد بسیار بالا است.)
  • افراد مبتلا به دیابت شدید
  • افراد زیر ۳۰ سال (زیرا در این سن هنوز هورمون ریزش مو فعال است.)
  • افرادی که وسواس دارند و مرتب مو  و ریش خود را دست می‌زنند.
  • کسانی که بانک موی ضعیفی دارند.
  • افرادی که بیماری‌های ایدز و سیفلیس و بیماری‌های عفونی دارند.
  • خانم‌های باردار
  • خانم‌هایی که مشکلات در هورمون‌های خود دارند.

*توصیه می‌کنیم افراد قبل از انجام کاشت مو آزمایشات مربوطه را انجام دهند. زیرا در برای کاشت مو نیاز است که افراد مشکلات انعقادی خون نداشته باشند و این موضوع بسیار مهم است.*

نکات قابل توجه که قبل از جراحی کاشت مو باید بدانید

برای هر جراحی که نیاز است انجام دهید بهتر است که نکاتی را قبل از عمل بدانید تا نتیجه بهتری را کسب کنید.

  • دو هفته قبل از عمل از خوردن ویتامین‌های  E، مکمل‌ها و قرص آسپرین خودداری نمایید. (این قرص‌ها باعث رقیق شدن خون می‌شوند و هنگام عمل دچار خونریزی می‌شوید.)
  • روز اول جراحی خود از لباسی استفاده کنید که هنگام تعویض به سرتان نخورد و راحت از تنتان در بیاید.
  • دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل از گرفتن رژیم‌های غذایی سنگین خودداری کنید. زیرا در روند بهبودی شما اثر بدی می‌گذارد.
  • دو هفته قبل از عمل از مصرف الکل خودداری نمایید و سعی کنید کمتر چایی بخورید.
  • یک هفته قبل از انجام عمل از استعمال دخانیات و سیگار خودداری کنید. البته برای بهبودی سریع بهتر است که بعد از انجام عمل نیز تا مدتی سیگار نکشید.
  • یک هفته قبل از عمل از انجام ورزش های سنگین خودداری نمایید.
  • یک روز قبل از عمل از خوردن قرص‌های مسکن مانند ایبوبروفن و ناپروکسن خودداری کنید.
  • شب قبل از عمل از غذایی که کربوهیدرات، پروتئین و قند به میزان کافی داشته باشد میل کنید. می‌توانید از سیب زمینی و بستنی بعد از شام استفاده نمایید.
  • و در آخر سعی کنید چند روز قبل از عمل از عوامل استرس زا دور باشید و شب‌ها را بدون استرس و راحت بخوابید.

عوارض پس از انجام عمل کاشت موی سر

برخی از افراد هستند که بعد از کاشت مو هیچ عارضه‌ای ندارند، اما بعصی از عارضه‌ها هست که امکان بروز دادن دارد. البته در نظر داشته باشید که این عوارض کاملا طبیعی هستند و پس از مدتی بهبود می یابند. در ادامه به تعدادی از این عوارض اشاره‌کرده‌ایم:

  • بی حسی در کف سر

بی حسی بعد از عمل کاملا طبیعی است و چند هفته پس از عمل بهبود می‌یابد.

  • تورم پس از جراحی

از شایع‌ترین عوارض تورم بعد از عمل است، نگران نباشید این عارضه بعد از چند روز از بین می‌رود.

  • خارش

خارش در کف سر به دلیل شکاف‌هایی است که در حین عمل به وجود آمده است. شاید فرد بعد از عمل احساس خارش در سر خود داشته باشد که بهتر است دست به محل خارش نزند. زیرا شاید آن محل زخم شود. به همین دلیل بهتر است موهای خود را به صورت روزانه با شامپوی مخصوص بشویید.

  • کیست

امکان بروز کیست‌هایی در سر وجود دارد که معمولا به رنگ بنفش هستند و ۲ الی ۳ هفته پس از عمل از بین می‌روند.

  • التهاب فولیکول مو

جالب است بدانید که در ۲۹ درصد از بیمارانی که کاشت مو انجام داده‌اند، التهاب فولیکول مو دیده شده است. این عارضه به صورت زخم یا جوش در ناحیه کاشت مو ظاهر می‌شود. و بعد از بهبودی و گذشت دوران نقاهت از بین می‌رود.

هزینه کاشت مو چقدر است؟

هزینه جراحی کاشت مو برای افرادی که قصد دارند این کار را انجام دهند اهمیت بسیار بالایی دارد. به طور کلی این هزینه بالا است، زیرا برای انجام کاشت مو معمولا یک تیم تشکیل می‌شود که در آن پرستار و جراح و تکنسین نیز وجود دارد. به همین دلیل است که افراد زیادی برای کاشت موی خود اول برآورد هزینه می‌کنند. عمل زیبایی و درمانی مانند کاشت مو از حساسیت بالایی برخوردار است، پس بهتر است برای حفظ سلامتی خود نیز شده به سراغ کلینیک معتبر و متخصصی با تجربه بروید. در همین راستا نیاز است که به نظافت کلینیک نیز اهمیت دهید. هزینه کاشت مو بستگی به روش پیشنهادی، میزان سختی کار، میزان طاسی سر، کلینیک و محل قرارگیری آن، میزان تجربه و ماهر بودن متخصص و پزشک و وسایل مصرفی حین عمل دارد. در نظر داشته باشید که هرچقدر خیالتان از بابت کار مطمعن‌تر باشد ، امکان جواب گرفتن شما نیز بالا می‌رود.

لازم به ذکر است که کاشت مو جزو عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود و تمام هزینه‌ها را زیباجو باید پرداخت کند و بیمه هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند. به علاوه شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول

جدیدترین تکنیک کاشت مو در ایران چیست؟

جدیدترین تکنیک استفاده از روش SUT است که دستگاه به طور خودکار در یک جلسه 14 هزار تار مو می‌کارد.

چقدر طول می‌کشد که بعد از این عمل موها رشد کنند؟

موهای کاشته شده بعد از ۲ الی ۳ هفته موقتاً شروع به ریزش می‌کنند. بعد از ۳ ماه موها دوباره رشد خواهند کرد و بعد از ۹ ماه نتیجه دائمی ظاهر می‌شود و نهایتاً بعد از ۱ سال موها با هم یکدست می‌شوند.

کاشت مو چه عوارضی در پی دارد؟

احتمال بروز عارضه در این عمل کمتر از یک درصد است. تنها در صورتی‌که بیمار در مراقبت‌های بعد از عمل سهل‌انگاری کند و یا دکتر بی‌مهارت و غیرمتخصص باشد و یا کلینیک اطلاعات کافی برای مراقبت بعد از عمل به بیمار ارائه نکند، احتمال بروز عفونت، ریزش دائمی، ماندن جای زخم و خارش وجود خواهد داشت.

آیا عمل کاشت مو دردآور است؟

خیر. این عمل به صورت بی‌حسی موضعی انجام می‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *