تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس

فهرست مطالب

با افرایش سن و ظاهرشدن خطوط و چین‌وچروک‌ها برروی صورت، اغلب افراد به‌دنبال راهکاری موثر و کم‌عارضه برای رفع آن و جوان‌سازی دوباره پوست صورت می‌گردند. معمولا افراد از تزریق بوتاکس برای خط خنده و برای چین‌وچروک اطراف چشم‌ها استفاده می‌کنند. از بدو تولد، وجود اعصاب باعث ایجاد حالت‌های مختلف در صورت می‌شود.

تمام مردم هنگامی که لبخند می‌زنند، هنگامی که اخم می‌کنند، در حالت خوردن و … در صورت‌شان خطوطی ریز ایجاد می‌شود. به‌مرور زمان و با افزایش سن، این خطوط روی صورت در کنار لب‌ها، در اطراف چشم و پیشانی، رفته‌رفته عمیق می‌شوند و با کوچک‌ترین تغییر حالت در چهره، برروی صورت پدید آمده و صورت را چروک نشان می‌دهد. در ادامه با کلینیک دکتر میرحاجی همراه باشید تا هرآنجه درباره تزریق بوتاکس و عوارض و معایب آن بهتر است بدانید را مطالعه کنید.

معرفی تزریق بوتاکس (botax)

برای رفع و محو این خطوط، روش درمانی و زیبایی به نام بوتاکس وجود دارد. از باکتریClostridium botulinum یک سمی تولید می‌شود که در صنعت زیبایی به نام نجاری بوتاکس شهرت دارد. تزریق بوتاکس با نفوذ در نواحی چروکیده صورت، انقباض موجود در این بخش را کاهش داده و باعث محوشدن خطوط و چروک و سفت‌شدن بخش‌های مختلف پوست صورت می‌شود. برای مثال با تزریق بوتاکس ابرو، خطوط اخم و چروک پیشانی محو شده و پوست این ناحیه سفت و محکم و جوان می‌شود.

چنان‌چه گفته‌شد، بوتاکس نوعی سم بوده که با عوارضی همراه است، بنابراین در استفاده از آن محدودیت‌هایی وجود دارد؛ زیرا درصورت غلظت زیاد باعث ایجاد یک نوع فلج عضلانی به نام بوتولیسم می‌شود. بوتولیسم فلج عضله عارضه‌ای جدی می‌باشد که برای پیشگیری از ایجاد آن، متخصصان بوتاکس را به‌صورت ضعیف و رقیق‌شده، در دوزهای کم به‌طور مستقیم به عضله موردنظر تزریق می‌کنند. پس از تزریق، حس ریلکسیشن برای بیمار به‌وجود آمده و انقباض عضلات صورت کنترل می‌شود. مجوز استفاده از بوتاکس به این روش را، FDA در اواخر دهه ۱۹۸۰ صادر کرد.

روش تزریق بوتاکس

کارکرد سم بوتولینوم به‌این‌صورت است که پس از نفوذ به درون پوست، عضلات جنبنده زیر پوست را فلج و غیرمتحرک می‌کند تا باعث جوان‌سازی پوست شده و آن را دوباره سفت و محکم کند. پیش از تزریق بوتاکس مانند سایر تزریقات و عمل‌های زیبایی، بهتر است مراقبت‌های زیر را یک الی دو هفته قبل از تزریق انجام دهید:

عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات. ترکیبات این محصولات امکان دارد بر روی پوست اثر مخرب گذاشته و بعد از تزریق بوتاکس، التهاب، ورم و کبودی روی صورت را افزایش دهد.
عدم مصرف داروهایی مانند آسپیرین؛ زیرا این نوع داروها باعث رقیقی خون شده و به‌دلیل این خاصیت می‌توانند باعث ازدیاد خون‌ریزی هنگام تزریق یا بعد از آن بشوند.
مصرف داروهای ضدالتهاب به‌صورت محدود. (البته در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید)

عوارض تزریق بوتاکس

همان‌طور که گفته شد، هر عمل زیبایی که بر صورت انجام می‌گیرد چه به‌صورت تهاجمی باشد و چه غیر تهاجمی، عارضه‌ها و علائمی را ایجاد می‌کند. تزریق کردن بوتاکس یک راهکار مفید و موثر برای ازبین‌بردن چروک صورت بوده که صرفا به‌وسیله سرنگ، بدون نیاز به جراحی و بی‌هوشی، به‌سادگی درون پوست نفوذ می‌کند. این عمل عوارض سنگین و خطرناکی نداشته و کاملا بی‌ضرر است. تنها عوارضی که می‌توان برای آن برشمرد، مواردی گذرا و سطحی هستند که براثر ورود سوزن به پوست ایجاد می‌شوند، این موارد عبارتند از:

ظاهرشدن کبودی به‌طور موقت از شایع‌ترین عوارض بوتاکس و به‌طور کلی ورود سوزن به پوست است.
ظاهرشدن ورم در ناحیه تزریق نیز یکی دیگر از عوارض شایع تزریق بوتاکس می‌باشد. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا پزشک مراقبت‌های لازم برای کاهش و رفع آن را برای شما تجویز خواهد کرد.
ایجاد سردرد در برخی از افراد. این مورد طی یک الی دو روز پس از تزریق تسکین می‌یابد.

درصورتی­که برای تزریق بوتاکس پیش پزشک غیرمتخصص بروید و به‌صورت غیراصولی این عمل انجام شود، عوارض و خطرات بعضا جبران‌ناپذیری برای شما به‌وجود خواهد آمد، یکی از این موارد افتادگی در ناحیه پلک است.

مزایا و معایب بوتاکس

مزایای آن شامل موارد زیر است:

رفع چین‌وچروک‌ صورت
رفع سردرد میگرنی
درمان تعرق صورت، کف دست و پا
درمان تعرق زیربغل
کوچک‌کردن غده پروستات آقایان

معایب آن نیز موارد زیر می‌باشد:

ایجاد ورم و کبودی در پیشانی
ایجاد واکنش آلرژیک
ایجاد التهاب، خارش، قرمزی در پیشانی
سردرد

البته این عوارض در اغلب موارد خفیف و زودگذر بوده‌است.

آیا بوتاکس ایمن است؟

درست است که بوتاکس از ماده سمی ساخته شده است. ولی نترسید! زیرا بوتاکس خطرات سم اصلی که توسط باکتری بوتولینوم بوجود می اید را ندارد و همچنین این سم زمانی اثر میکند که وارد خون شود. از توصیه هایی که برای تزریق بوتاکس شده است این است که حتما در مراکز معتبر درمانی انجام شود. و فقط توسط پزشک و متخصص تزریق بوتاکس انجلم شود تا از خطرات احتمالی آن جلوگیری شود.

به چه نقاطی از صورت بوتاکس تزریق می‌کنند؟

عمده استفاده از بوتاکس در ناحیه صورت است. پوست صورت بیش از دیگر نقاط بدن مستعد چروکیدگی می‌باشد. تزریق بوتاکس، موجب انسداد ارسال سیگنال و پیام‌های عصبی به ناحیه عضلات می‌شود؛ ازاین‌رو عصب نمی‌تواند با ارسال پیام به عضله، آن را تکان داده یا منقبض کند. بنابراین، عضلات صورت ساکن می‌شود و چین‌وچروک‌ها منقبض شده و درنهایت پوست سفت و جوان می‌شود.

با تزریق بوتاکس ابرو، خطوط و چروکی که به‌علت اخم کردن در ناحیه ابرو و پیشانی ایجاد شده، صاف می‌شود. همچنین تزریق بوتاکس برای خط خنده و خطوطی که در کنار چشم و لب‌ها هستند و با خندیدن ظاهر می‌شود نیز، کاربرد دارد. از دیگر موارد مصرف آن، رفع خطوط روی گردن را می‌توان نام برد. بوتاکس صورت را برای درمان و تسکین میگرن در بخش‌هایی از پوست سر که درد بیشتری دارد، تزریق می‌کنند.

به عواملی مانند میزان ضخامت پوست و میزان و عمق چروکیدگی‌هایی که به‌دلیل آفتاب‌ سوختگی ایجاد شده‌اند، پیش از تزریق بوتاکس باید توجه کرد. درصورتی‌که پوست صورت دچار افتادگی شده باشد و چروک‌های ناشی از اشعه آفتاب عمق زیادی داشته باشند، استفاده از بوتاکس تاثیری نخواهد داشت.

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

بوتاکس ۳ الی ۶ دوام دارد. البته این میزان به جنس پوست افراد، میزان و عمق چروک‌ها، سن متقاضی و ناحیه مورد تزریق بستگی داشته و در افراد مختلف تاثیر متفاوتی دارد. پس از گذشت این مدت، دوباره عصب‌ها فعالیت خود را شروع کرده و شاهد ظاهرشدن چین‌وچروک‌ها در پوست صورت خواهیم بود. در این‌حالت، با مشورت و تجویز پزشک، می‌توانید دوباره عمل بوتاکس را انجام دهید.

تزریق بوتاکس چگونه انجام می‌شود؟

برای تزریق بوتاکس فقط به چند دقیقه زمان نیاز است. پیش از تزریق بوتاکس، در موارد بسیاری استفاده از بی‌حسی لازم نیست اما پیشنهاد می‌شود قبل از تزریق بوتاکس از بی‌حسی موضعی استفاده کنید تا از ایجاد درد و سوزش جلوگیری کنید.

پزشک متخصص یک سرنگ حاوی بوتاکس را که سوزن ریزی دارد، به عضلات خاص و در نواحی موردنظر در صورت تزریق می‌کند. متقاضیان پیش از تزریق باید به‌طور کامل صورت را شسته باشند و پوست‌شان فاقد مواد آرایشی باشد. پزشک نیز قبل از تزریق، ابتدا ناحیه مدنظر برای تزریق را مشخص کرده و سپس آن را با پد الکلی استریل و ضدعفونی می‌کند.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

برای دریافت نتیجه بهتر و سریع‌تر و همچنین تاثیرگذاری بیشتر بوتاکس بهتر است مراقبت‌های لازم پس از آن را حتما انجام دهید. با رعایت موارد زیر عوارض کمتری ایجاد می‌شود، به‌علاوه دوام بوتاکس نیز افزایش می‌یابد.

پیشنهاد می‌شود بعد از تزریق، از کمپرس یخ که ضدعفونی شده باشد، برروی آن ناحیه استفاده کنید تا از ایجاد کبودی در آن قسمت‌ها جلوگیری شود.
توصیه می‌شود تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق از استحمام پرهیز کنید. (می‌توانید پیش از تزریق استحمام کرده تا بعد از آن به استحمام نیاز نداشته باشید)
برای جلوگیری از ایجاد عفونت، آلودگی، چرک و التهاب، از استعمال مواد آرایشی بر روی نواحی مورد تزریق تا ۲۴ ساعت پرهیز کنید. پس از گذشت یک روز، استفاده از کرم‌ها و مواد آرایشی مشکلی ایجاد نمی‌کند.
۲ تا ۳ روز پس از تزریق از استعمال سیگار و قلیان و مصرف الکل خودداری کنید.
درصورت تزریق بوتاکس در ناحیه صورت، تا ۵ الی ۸ ساعت بر روی صورت خود نخوابید. دقت کنید صورت‌تان با پتو، بالش و … تماس نداشته باشد.
تاکید می‌شود از مالش و نرمش‌دادن و فشار آوردن به صورت خودداری کنید.
از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین به‌مدت یک‌هفته الی ده روز خودداری کنید. از انجام‌دادن کارهای سنگین مانند حمل وزنه‌های سنگین، شناکردن، شیرجه‌زدن، رفتن به سونای خشک و سونای بخار پرهیز کنید؛ زیرا به عضلات صورت فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود نتیجه لازم از بوتاکس را دیرتر دریافت کنید.
۲ الی ۳ روز بعد از تزریق، می‌توانید ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی آهسته و نرمش بدون حرکات سنگین را انجام دهید.

چه سنی مناسب تزریق بوتاکس است؟

FDA استفاده از بوتاکس را برای افراد ۱۸ سال به بالا مجاز می­داند. اغلب افراد در ۳۰ سالگی متقاضی بوتاکس می‌شوند. برخی از افراد نیز در حدود ۲۰ سالگی بوتاکس تزریق می‌کنند. سن مناسب برای دریافت بوتاکس در افراد مختلف متفاوت است. اگر جزء افرادی هستید که فعالیت‌های سنگین انجام می‌دهید وبه‌همین‌دلیل صورت‌تان در معرض فشار قرار دارد، یا عضلات صورت‌تان را زیاد به‌کار می‌گیرید، پیشنهاد می‌شود پیش از آن‌که چروک و خطوط روی صورت‌تان عمیق شود، به تزریق بوتاکس اقدام کنید. عده‌ای از افراد به‌واسطه شغل‌شان بیشتر در نور آفتاب قرار می‌گیرند و عده‌ای الکل و سیگار را در حد زیاد مصرف می‌کنند. در این افراد، چین‌وچروک‌های صورت امکان دارد در دهه دوم زندگی‌شان ظاهر شود و به بوتاکس احتیاج پیدا کنند. در سرزمین‌های توسعه‌یافته مانند ایالات متحده آمریکا، مردم در سن ۱۸ الی ۲۰ برای پیشگیری از ظاهرشدن خطوط عمیق بر روی صورت از بوتاکس استفاده می‌کنند. اما اغلب مردم پس از ایجاد چروک‌ها به فکر تزریق بوتاکس می‌افتند.

سن مناسب برای بوتاکس

هزینه بوتاکس چقدر است؟

عواملی مانند وسعت نواحی دارای چروک، مقدار لازم بوتاکس، کلینیک مدنظر، دستمزد پزشک، تعداد جلسات درمانی و برند بوتاکس در تعیین هزینه کل بوتاکس موثرند.

کاربردهای تزریق بوتاکس

برخی از مردم هنگام خندیدن لثه‌های‌شان در حد زیادی پیدا می‌شود که در اصطلاح به لبخند لثه‌ای معروف است، برای این افراد نیز می‌توان بوتاکس تزریق کرد تا لب‌ها ریلکس شده و پوششی برروی لثه داشته باشند. از دیگر کاربردهای بوتاکس، درمان میگرن مزمن، بلفارواسپاسم و لوچی است. یکی دیگر از کاربردهای تزریق بوتاکس به عضله پا، کم‌شدن حجم عضلات ساق پا و درمان عارضه اسپاستیسیتی عضلات ران پا است.

درمان تعریق با بوتاکس

بوتاکس کاربردهای زیبایی و درمانی متنوعی دارد. امروزه برای درمان عرق و عوارض ناشی از آن، از بوتاکس کمک می‌گیرند. بسیاری از افراد برای رفع بوی آزاردهنده عرق، به درمان عرق زیربغل با بوتاکس اقدام می‌کنند. همچنین عده‌ای از افرادی که کف دست و پاها‌ی‌شان دائما مرطوب است و عرق می‌کند، درمان تعرق دست و پا با بوتاکس را انجام داده‌اند و نتیجه گرفته‌اند. بانوان و آقایانی با مشکل ایجاد عرق برروی صورت مواجه هستند، این دسته نیز می‌توانند با درمان عرق صورت با بوتاکس این مشکل را حل کنند.

تفاوت بین بوتاکس و ژل

بوتاکس عضلاتی را که هنگام خندیدن و اخم و … چین‌وچروک در پوست صورت ایجاد می‌کند، فلج می‌کند. اما تزریق ژل، خطوط و چروکی را که در حالت عادی در پوست وجود دارد، رفع می‌کند. از ژل برای برجسته‌شدن لب‌ها و گونه و … نیز استفاده می‌کنند. بوتاکس برای درمان تعریق نیز کاربرد دارد. دوام بوتاکس ۳ الی ۴ ماه و ماندگاری ژل ۸ الی ۱۸ ماه است.

تزریق بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است؟

بانوان باردار
بانوان شیرده
متقاضی‌های زیر ۱۸ سال
افراد مبتلا به بیماری کلیوی
افراد مبتلا به بیماری عصبی
درصورتی‌که چین‌وچروک‌ها عمق زیادی داشته باشند، امکان دارد بوتاکس تاثیر لازم را نگذارد و در این‌زمینه باید با پزشک متخصص مشورت شود.

انواع برندهای بوتاکس

برند بوتاکس (BOTOX)
برند دیسپورت (Dysport)
برند زئومین (Xeomin)
برند آزالور Azzalure))

ماندگاری این ۳ برند ۳ الی ۴ ماه است.

برند مسپورت

دوام این برند ۴ الی ۶ ماه است.

بهترین نوع بوتاکس کدام است؟

برندهای بوتاکسی که پیش‌تر گفته‌شد مانند بوتاکس BOTOX))، دیسپورت (Dysport)، زئومین (Xeomin)، آزالورAzzalure) ) و مسپورت جزء بهترین برندهای بوتاکس هستند؛ زیرا توسط معتبرترین شرکت‌های دارویی جهان تولید و عرضه می‌شوند. همچنین کارایی آن‌ها و عوارض آن‌ها تقریبا یکسان بوده و تفاوت زیادی با یک‌دیگر ندارند.

بوتاکس در مردان

بوتاکس در مردان با زنان تفاوتی نداشته و تنها به‌خاطر هورمون تستوسترون، آقایان به تعداد جلسات بیشتری برای درمان نیاز خواهند داشت. همچنین در آقایان با تزریق بوتاکس به کیسه بیضه، التهاب‌های آن را برطرف کرده و چروکیدگی، اختلال نعوظ، وریدهای متورم و تعریق در کیسه بیضه نیز درمان می­شود.

بوتاکس در مردان

سوالات متداول

تزریق فیلر برای چه سنی مناسب است؟

گفته می‌شود محدودیت سنی وجود ندارد، اما ویژگی ظاهری بعضی افراد در سن ۲۰ تا ۲۵ سال هنوز به ثبات نرسیده است. بنابراین اگر زیر ۳۰ سال دارید بهتر است احتیاط کنید.

ماندگاری تزریق فیلر تا چه زمانی است؟

اثر فیلر بر روی بدن‌های مختلف با توجه به شرایط سنی و غلظت مواد تزریقی و ناحیه تحت درمان متفاوت است. بنابراین دوام آن را بین ۶ تا ۲ سال تخمین می‌زنند.

آیا تزریق فیلر عارضه جانبی دارد؟

اگر پزشک حاذق باشد به طور عادی امکان دارد دچار درد، کبودی، خارش، کمی تورم و قرمزی شوید که از ۷ الی ۱۴ روز بعد برطرف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *