مراقبت‌ های ضروری بعد از ابدومینوپلاستی

بعد از عمل ابدومینوپلاستی

فهرست مطالب

افرادی که از مشکل چاقی رنج می‌برند و همواره در تلاش هستند تا با استفاده از راه‌های مختلف به اندام دلخواه خود دست یابند. بنابراین بهترین و سریع‌ترین راه ممکن خارج کردن چربی‌های اضافه است. این روش جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی نام دارد. در این جراحی، پوست و چربی‌های اضافه برداشته می‌شوند و در بیش‌تر مواقع برای بانوانی مناسب است که زایمان انجام داده‌اند. اغلب افرادی که از ظاهر خود ناراضی بوده و عضلات شکمی افتاده یا ضعیفی دارند، برای انجام این عمل اقدام می‌کنند.

جراحی ابدومینوپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

عمل ابدومینوپلاستی مناسب بیمارانی است که دارای وزن ثابتی بوده و به‌دنبال کاهش چربی‌های سفت و پوست اضافی هستند. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که چربی و پوست اضافی به روش رژیم غذایی و ورزش از بین نمی‌روند؛ بلکه تنها راه انجام عمل ابدومینوپلاستی است. افراد با شرایط زیر کاندیداهای مناسبی برای عمل زیبایی محسوب می‌شوند.

  • از ظاهر خود رضایت کافی ندارند.
  • قصد دارند تا پوست یا چربی اضافی بدن‌ خود را از بین ببرند.
  • دارای عضلات شکمی افتاده یا ضعیف هستند.
  • در حال حاضر باردار نبوده و قصد باردار شدن نیز ندارند.

بعد از عمل ابدومینوپلاستی

مراقبت های لازم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

بسیاری از افراد به‌دلیل عدم آگاهی یا دلایل دیگر، مراقبت‌های بعد از عمل را به‌خوبی انجام نمی‌دهند؛ در نتیجه روند بهبودی آن‌ها به کُندی پیش خواهد رفت. برای تسریع این روند و دست یافتن هرچه سریع‌تر به بهبودی لازم است تا اقدامات زیر را انجام دهید:

عدم تحرک بعد از عمل ابدومینوپلاستی

به مدت دو هفته از کار کردن اجتناب ورزید و انجام یک‌سری تحرکات را به مدت 2 تا 4 هفته کنار بگذارید. بعد از انجام این عمل زیبایی الزامی است که تا جای ممکن به استراحت بپردازید.

نحوه خوابیدن در دوران بعد از عمل ابدومینوپلاستی

پس از ابدومینوپلاستی فشار و درد زیادی به شکم وارد می‌شود و این عمل بر خوابیدن، بلند شدن و ایستادن بسیار تاثیرگذار است. برای این‌که در هنگام استراحت دردی را احساس نکنید، نیاز است تا نکات مربوط به خوابیدن و استراحت کردن را رعایت نمایید. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پشت سر شما باید زاویه‌ای 45 درجه‌ای باشد.
  • پاها باید نسبت به ران و باسن، کمی پایین‌تر قرار داشته باشند.
  • از خوابیدن روی شکم یا پهلو جداً دوری نمایید و حتماً به حالت طاق‌باز استراحت کنید.

شنا کردن را برای مدت کوتاهی کنار بگذارید.

ممکن است از شما خواسته شود که به مدت ۴۸ ساعت پس از عمل ابدومینوپلاستی از استحمام بپرهیزید و پس از حمام بخیه‌ها را با دقت خشک نمایید و 4 هفته از شنا کردن، وان آب داغ و سونا پرهیز کنید.

از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید.

بیماران باید 4 تا 8 هفته فعالیتهایی سبک همچون پیاده‌روی را انجام دهند و از انجام ورزش‌های سنگین پرهیز کنند.

داشتن برنامه غذایی مناسب

بلافاصله پس از جراحی باید از یک برنامه غذایی مناسب پیروی کنید. این برنامه متشکل از مصرف آب کافی، ماست، غلات کامل، میوه‌های نرم، سبزیجات، گوشت بدون چربی بوده و در صورت تمایل می‌توانید از اسموتی‌های پروتئینی استفاده نمایید. این رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا فرم جدید خود را حفظ کرده و در طول تحرک نداشتن، شاهد هیچ اضافه وزنی نباشید. با رعایت تمامی این نکات روند بهبودی و درمان شما در دوره استراحت صعودی خواهد بود.

راهکارهایی برای برطرف کردن تورم بعد از جراحی

در دوره نقاهت احتمال تورم بدن بسیار زیاد خواهد بود. برای این‌که از این ورم جلوگیری کنید، بهترین راه حل پیاده‌روی‌های کوتاه است. زمانی که راه می‌روید، خون در بدن شما به جریان می‌افتد و از ایجاد تورم پیشگیری می‌کند. همچنین می‌توانید از گن‌های مخصوص برای برطرف کردن ورم در ناحیه شکم نیز استفاده نمایید.

نکات کلیدی برای از بین بردن جای بخیه

برای این‌که جای بخیه بعد از عمل ابدومینوپلاستی روی بدن شما به‌شکل جای زخم یا اسکار باقی نماند، ضروری است که نکات زیر را با دقت رعایت نمایید:

  • مصرف نمک را کاهش دهید.
  • سعی کنید تا جای ممکن در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.
  • از مصرف دخانیات و کشیدن سیگار خودداری نمایید.
  • از پماد‌های ترمیمی استفاده کنید.

در مراقبت ‌های بعد از عمل چه غذاهایی را مصرف نکنیم؟

گاهی اوقات مصرف بعضی از غذاها به دستور پزشک ممنوع می‌شود؛ زیرا این نوع غذاها بعد از عمل مضر بوده و به هیچ عنوان نباید مصرف گردند. این غذاها به شرح زیر هستند:

فست فودها و غذاهای فرآوری شده

این غذاها موجب افزایش التهاب بدن شده و در دوره نقاهت، تورم را در ناحیه شکم افزایش می‌دهد.

غذاهای دارای چربی بالا

مصرف این غذاها نه‌تنها به روند بهبود فرد کمک نمی‌کند؛ بلکه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در این دوره به بدن وارد می‌کند.

استفاده بیش از اندازه نمک

سعی کنید ۲ الی ۴ ماه تا حد امکان از مصرف غذاهایی که دارای نمک زیادی هستند، پرهیز کنید.

مصرف نوشابه و نوشیدنی ‌های گازدار

به‌طور معمول نوشابه منجر به نفخ می‌شود و برای برطرف شدن بخیه‌ها مناسب نیست. در نتیجه نباید این نوشیدنی جایی در رژیم غذایی داشته باشد.

حاملگی بعد از انجام مراقبت های ابدومینوپلاستی

بلافاصله بعد از عمل ابدومینوپلاستی نباید باردار شوید. توجه داشته‌ باشید زمانی که جراحی سنگین ابدومینوپلاستی را انجام داده‌اید، باید حداقل ۶ ماه تا ۱ سال صبر کنید و سپس برای بارداری اقدام نمایید. اگر پس از انجام مراقبت‌های این عمل باردار شوید، بدن شما بازسازی شده و اثرات این عمل زیبایی از بین نمی‌روند.

افرادی که پس از ابدومینوپلاستی باردار می‌شوند، باید مراقب تناسب اندام خود بعد از زایمان باشند. ورزش کردن را آغاز کرده و از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید. اگر از تناسب اندام خود غافل شوید، بدن شما هرگز به حالت دلخواه شکل نخواهد گرفت. اگر قصد بارداری دارید، در ابتدا بهتر است برای این کار اقدام کرده و پس از زایمان به این عمل بیندیشید.

قبل از عمل ابدومینوپلاستی

سخن پایانی

عمل ابدومینوپلاستی شکم روشی برای خارج کردن چربی‌های مقاوم و پوست اضافه بدن است. توجه کنید که این عمل برای لاغری و کاهش وزن کاربرد ندارد. قبل از انجام عمل ابدومینوپلاستی، در مورد آن تحقیقات لازم را انجام دهید. مهم‌ترین نکته در رابطه با هر اقدام پزشکی، آگاهی کامل بیمار در مورد آن است. متخصصان در طی جلسات مشاوره قبل از جراحی، آگاهی‌ و اطلاعات لازم را در خصوص ابدومینوپلاستی در اختیار شما قرار خواهند داد. پس از این عمل نیز لازم است تا نکات لازم را رعایت کرده و رژیم غذایی مناسبی را در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نحوه خوابیدن بعد از ابدومینوپلاستی

دوران نقاهت عمل ابدومینوپلاستی چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *