آیا بوتاکس خط اخم را از بین می برد؟

does-botox-remove-frown-lines-03

فهرست مطالب

خط اخم، شیاری در حد فاصل دو ابرو است که هنگام اخم و عصبانیت ایجاد می‌شود. در برخی افراد این خط اخم به مرور زمان عمیق‌تر شده و ماندگار می‌شود. از آنجایی که این خطوط به ایجاد ظاهری عصبی و ناخوشایند می‌انجامد، روش‌های متداولی از جمله تزریق بوتاکس برای رفع آن ایجاد شده است. با تزریق بوتاکس می‌توانید خط اخم را از بین برده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید. پزشک با تزریق مقدار مناسبی از سم بوتولینوم در ماهیچه‌های بین دو ابرو، باعث فلجی آن‌ها شده و خط اخم را از بین می‌برد.

بوتاکس خط اخم

بوتاکس برای درمان چین و چروک‌ قسمت‌های مختلف صورت استفاده شده و از ماده‌ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم تهیه می‌شود که نوعی سم است. این سم هنگام تزریق عضله‌هایی که وظیفه انقباض را برعهده دارند بلوک کرده و بدین ترتیب چین و چروک‌ها از بین می‌رود. پس از مدتی نیز تاثیر این سم از بین می‌رود و باید مجددا تزریق انجام شود. با تزریق بوتاکس و رفع خط ابرو حالت عصبی چهره برطرف شده و صورت شادابی خواهید داشت.

بوتاکس خط اخم

نحوه تزیق بوتاکس بر خطوط اخم بین دو ابرو

برای انجام این تزریق، تخت‌هایی به حالت نیمه نشسته وجود دارد که بیمار روی آن می‌نشیند. سپس محل تزریق را کاملا از هرگونه آلودگی تمیز می‌کنند. محلی که تزریق باید از آن انجام شود با توجه به آناتومی چهره از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک محل تزریق را با توجه به عملکرد ماهیچه هنگام ایجاد خطوط اخم مشخص می‌کند. تزریق بوتاکس برای رفع خطوط پیشانی اکثرا با تزریق برای بالابردن ابروها یکسان است؛ زیرا اگر سم بوتولینوم فقط به پیشانی تزریق شود باعث افتادگی ابروها می‌شود‌. همانطور که گفته شد پس از علامت‌گذاری، تزریق شروع می‌شود که حدود۱ الی ۲ دقیقه طول می‌کشد. پس از از تریق برای جلوگیری از ایجاد کبودی کمی به آن ناحیه فشار وارد می‌کنند.

مزایای بوتاکس اخم

اساسی‌ترین و مهم‌ترین مزیت این تزریق، برطرف کردن خط اخم در کوتاه‌ترین زمان است. تزریق بوتاکس روشی کم‌تهاجمی است که این علائم پیری را از چهره پاک می‌کند. اگر می‌خواهید از خطوط اخم خلاص شوید، تزریق بوتاکس به عنوان راهی بدون درد و ساده توصیه می‌شود. هزینه تزریق بوتاکس در مقایسه با سایر روش‌های زیبایی کم‌تر است. با این روش می‌توانید در عرض چند دقیقه خطوط اخم خود را بدون خونریزی و مشکل خاصی برطرف کنید.

مراقبت های قبل از تزریق

همانطور که مهارت پزشک در تزریق در ماندگاری و دریافت نتیجه بهتر موثر است، رعایت نکات توصیه شده هم می‌تواند به شما در جلوگیری از ایجاد عوارض کمک کند. لازم است بدانید مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات باعث می‌شود، تزریق تاثیر مطلوبی نشود.

  • پس بهتر است مدتی قبل از تزریق از مصرف برخی موارد مانند داروهای رقیق کننده خون حدود ۲ هفته قبل از تزریق بپرهیزید.
  • حین تزریق، فرد نباید آرایش داشته باشد.
  • همچنین در ویزیت‌های قبل از تزریق باید پزشک را از بیماری‌های زمینه‌ای، حساسیت‌های دارویی و حساسیت به ماده‌بی‌حسی مطلع کنید.
  • قبل از تزریق باید حمام کنید تا میکروب‌های پوستی تا حد امکان حذف شوند و احتمال عفونت به حداقل برسد.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس برای خط اخم

اگر تزریق بوتاکس شما توسط پزشکی ماهر در مرکز درمانی معتبری انجام شود با رعایت نکات توصیه شده می‌توانید مراحل بعدی را بدون مشکل و عوارض بگذرانید.

  • اگر می‌خواهید تاثیر تزریق از بین نرود توصیه می‌شود بلافاصله پس از تزریق از انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش‌های شدید خودداری کنید.
  • پس از گذشت مدتی بعد از مشورت با پزشک می‌توانید ورزش را شروع کنید. التهاب و کبودی پوست پس از تزریق عادی است و بعد از چند روز برطرف می‌شود‌؛ ولی برای کنترل آن می‌توانید از کمپرس یخ هم استفاده کنید.
  • درمورد روش استفاده از کمپرس یخ روی ناحیه تزریق بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چه افرادی برای بوتاکس اخم مناسب هستند؟

پزشک مربوطه پس از معاینه وضعیت جسمی و پوست فرد، تشخیص می‌دهد که او می‌تواند بوتاکس انجام دهد یا خیر. درست است که افزایش سن هم باعث ایجاد خط اخم می‌شود؛ ولی برخی افراد جوان هم به صورت ژنتیکی ممکن است این خط اخم را داشته باشند. در برخی افراد استرس، خلق و خو و تیک عصبی از دلایلی هستند که باعث ایجاد این مشکل می‌شوند و ظاهری خشن به فرد می‌بخشد. این افراد می‌توانند با تزریق سم، ماهیچه‌های خط اخم را فلج کنند.

ماندگاری بوتاکس

مدت ماندگاری بوتاکس باتوجه به شرایط فردی و میزان رعایت مراقبت‌های پس از تزریق از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ ولی در حالت کلی حدود ۳ الی ۹ ماه می‌توان تاثیر بوتاکس را مشاهده کرد. بوتاکس نوعی سم به نام سم بوتولینوم است که باید میزان دقیق آن برای تزریق توسط پزشک ماهری مشخص شود. افرادی که به کلینیک‌های نامعتبر مراجعه می‌کنند باید این را در نظر بگیرند که ممکن است ماندگاری کاهش یابد. همچنین برخی مواقع پس از تزریق بیمار علائم حساسیت از خود نشان می‌دهد و ممکن است به احیا نیاز داشته باشد. به همین دلیل انجام تزریق بوتاکس در مراکز معتبر توسط پزشکی ماهر ضروری است.

بوتاکس خط اخم

سخن پایانی

تزریق بوتاکس روشی است که خط اخم را برای مدتی از بین می‌برد. خط اخم گاهی با افزایش سن ایجاد شده و گاهی هم منشا ژنتیکی دارد؛ به هرحال با تزریق بوتاکس می‌توان این حالت ناخوشایند را برطرف کرد. با مراجعه به پزشکی حاذق و رعایت نکات توصیه شده قبل و بعد از تزریق می‌توانید شاهد تاثیر آن حدود ۳ الی ۹ ماه باشید. خودداری از ورزش‌های سنگین و کمپرس یخ در گذراندن دوره نقاهت به افزایش ماندگاری کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت بوتاکس دیسپورت و مصپورت

مراقبت های قبل و بعد از تزریق بوتاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *