نکاتی که باید قبل و بعد از عمل لیپوماتیک بدانید

لیپوماتیک

فهرست مطالب

لیپوماتیک یک روش لاغری جدید است که می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن شما را به لاغری و تناسب اندام برساند. این روش طرفداران زیادی دارد برای افرادی که نمی‌توانند وزن کم کنند بسیار مناسب است. عمل جراحی لیپوماتیک هم مانند بسیاری از عمل‌های دیگر نیاز به شرایطی دارد و نکاتی باید قبل و بعد از انجام آن رعایت شود. رعایت این نکات کمک می‌کند تا شما بهترین نتیجه را از عمل خود بگیرید

لیپوماتیک جزو عمل‌های جراحی با کمترین میزان عوارض است و با رعایت نکات مورد نظر، این عوارض بسیار کم می‌شود. در این مطلب به بیان نکاتی که باید قبل و بعد از لیپوماتیک بدانید اشاره می‌کنیم و عوارض آن را هم بررسی خواهیم کرد.

عمل لیپوماتیک چیست؟

عمل لیپوماتیک به این صورت است که چربی‌های مناطقی مثل شکم، پهلو، ران و پشت که تجمع پیدا کرده‌اند را خارج می‌کند. در واقع لیپوماتیک روشی است که طی آن چربی‌های یک یا چند نقطه از بدن خارج می‌شوند و در صورت نیاز می‌توان این چربی‌ها را به نقاط دیگر بدن که نیاز به حجم دهی و فرم‌دهی دارند تزریق کرد.

این عمل بسیار سبک بوده و دوران نقاهت راحتی دارد. عمل لیپوماتیک از این جهت محبوب است که میزان عفونت نسبت به سایر روش‌ها کمتر است و گن بستن دوره کوتاه‌تری دارد و بیمار پس از ۳ تا ۵ روز از عمل می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرد.

لیپوماتیک

نکاتی که در جلسه مشاوره با پزشک مطرح می‌شود

پزشک ابتدا باید از سلامت کامل جسمی و روانی بیمار آگاهی پیدا کند به همین جهت در مشاوره ابتدایی سوال‌هایی از بیمار پرسیده می‌شود که به شرح زیر است‌:

فرد نباید بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون بالا، سرطان، لوپوس و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی داشته باشد. همچنین از بیمار درباره سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی مثل سکته‌های قلبی و مغزی و جراحی قلبی سوال می‌شود.

برخی از داروها هستند که اگر فرد از آنها استفاده می‌کند، نمی‌تواند جراحی لیپوماتیک انجام دهد.

همچنین موارد دیگری مثل میزان فعالیت بدنی، سوابق تغییرات وزن و میزان مقاومت بدن بعد از جراحی، در این جلسه بررسی می‌شود.

قبل از عمل لیپوماتیک چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اولین کاری که قبل از عمل لیپوماتیک باید انجام شود سونوگرافی است که میزان چربی‌های بدن مشخص و اندازه‌گیری شود.

اقدام بعدی آزمایش خون است که برای بررسی میزان سلامت بدن و مواردی مثل عملکرد کبد، کلیه، کم خونی و آزمایش بارداری بررسی می‌شود. آزمایش‌های انعقاد خون و هپاتیت ب هم جزو این موارد است.

فرد متقاضی باید یک رضایتنامه را به صورت کتبی امضا کند تا رضایت او از انجام عمل اعلام شود.

مورد بعدی گرفتن عکس از نقاطی است که قرار است جراحی روی آن انجام شود.

اقدامات لازم قبل از عمل

از مهمترین اقداماتی که باید قبل از عمل لیپوماتیک انجام شود، مواردی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

معمولاً دوره استراحت پس از عمل لیپوماتیک ۳ هفته است البته ممکن است در افرادی این دوره بیشتر طول بکشد و گاهی اوقات ممکن است بیشتر هم طول بکشد. بنابراین بیمار باید تمام فعالیت‌های خود را مثل باشگاه و سرکار را کنسل کند و مرخصی بگیرد.

شب قبل از عمل از خوردن غذای سنگین و مصرف مایعات بپرهیزید.

از چند روز قبل سیگار و دخانیات و الکل مصرف نکنید مصرف سیگار و دخانیات تا یک هفته قبل از عمل، باعث افزایش عوارض خواهد شد و در نتیجه بهبودی دیرتر حاصل می‌شود.

همچنین از ۱۰ روز قبل نباید از داروهای رقیق کننده خون هم استفاده کنید. برای قطع مصرف این نوع از داروها حتماً با پزشک خود مشورت کنید. مصرف این داروها می‌تواند میزان خونریزی و کبودی را افزایش دهد.

حتماً اگر کاشت ناخن دارید یکی از آنها را ریموو کنید (ترجیحاً انگشت اشاره) و از لاک هم استفاده نکنید. هیچ نوع وسیله فلزی مثل جواهرات همراه خود در اتاق عمل نداشته باشید و اگر پرسینگ دارید حتماً آن را بردارید.

اقدامات لازم بعد از عمل لیپوماتیک

طبق تجویز پزشک و تا مدت زمانی که او مشخص می‌کند (معمولاً سه ماه یا بیشتر) باید به صورت مداوم از گن استفاده کنید و فقط در موارد ضروری مثل حمام رفتن یا شستشوی گن آن را در بیاورید.

تا دو روز بعد از لیپوماتیک نباید حمام کنید و بعد از سه روز هم باید فعالیت‌های آهسته مثل پیاده‌روی را شروع کنید.

بعد از عمل ترشحاتی از نقاط جراحی شده خارج می‌شود که نیازی به نگرانی ندارد و کاملاً طبیعی است. این ترشحات اگر خارج نشوند باعث تورم و کبودی زیاد می‌شوند. شما می‌توانید با ملایمت، نقاط جراحی شده را فشار دهید تا ترشحات راحت‌تر خارج شود. پانسمان‌های زخم‌ها را مرتب عوض کنید و آنها را تمیز نگه دارید.

انجام عمل لیپوماتیک به این معنی نیست که این کاهش وزن و لاغری دائمی بوده و وزن شما هرگز برنمی‌گردد، برعکس اگر تغذیه خود را کنترل نکنید و فعالیت بدنی کافی نداشته باشید، چربی‌ها دوباره جایگزین شده و باعث چاقی می‌شوند. پس از پرخوری بپرهیزید و مصرف نمک را تا حد امکان کاهش دهید.

مراجعه به پزشک پس از عمل را جدی بگیرید زیرا باید وضعیت شما بررسی شود. معمولاً نیاز است تا یک ماه به صورت مداوم به پزشک مراجعه کنید که در هفته اول دو بار و در سه هفته بعدی هر هفته یک بار است. این از ضروری‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید.

لیپوماتیک

سخن پایانی

از مهمترین مواردی که بر نتیجه لیپوماتیک تاثیر می‌گذارد، انتخاب پزشک با تجربه و با مهارت بالا است. هرچه پزشک مهارت بیشتری داشته باشد، عوارض جراحی کمتر و نتایج ماندگارتر است. مراقبت‌های بعد از عمل لیپوماتیک را جدی بگیرید زیرا اگر آنها را رعایت نکنید، چربی‌های استخراج شده دوباره باز می‌گردند. در صورتی که هرگونه دارویی مصرف می‌کنید حتماً از قبل پزشک خود را در جریان قرار دهید پزشک شما می‌تواند بهترین نکات را با توجه به شرایط بدنی و جسمی شما ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *